Rețete cu pește pentru copii

Adăugarea peștelui în dieta copilului este o modalitate excelentă de a furniza nutrienți importanți. Pe lângă proteine, vitamine și minerale de înaltă calitate, unele specii de peștele sunt o sursă excelentă de grăsimi sănătoase, cum ar fi acizii grasi omega 3 EPA (acidul eicosapentaenoic) si DHA (acidul docosahexaenoic). Aceste grăsimi sunt esențiale pentru dezvoltarea creierului, a sistemului nervos și a vederii copiilor. Peștele poate fi de asemenea și o sursă importantă de calciu, vitamina D, seleniu, iod și fier. Copiii pot mânca cantități mici de pește și crustacee, 1-2 ori pe săptămână.

Cantitatea minimă de pește pe care un copil ar trebui să o consume într-o săptămână variază în funcție de vârstă, astfel: la 1 an 25g,  la 2-3 ani – 35 g, la 4-6 ani – 50 g, la 7-9 ani – 75 g, la 10-12ani – 90g, la 13-18 ani -120g. (Pediatric Nutrition in Practice – Koletzko B. et al 2015). In cazul in care consumul ajunge la 60-90g/săptămână, copilului trebuie să i se ofere doar pește sărac în mercur. Trebuie evitat la copil consumul de pește ce conține cantități mari de metilmercur – pește spadă, rechin, știucă, ton (exceptie ton light).

Surse bune de pește pentru copii (continut redus de metilmercur)

Somonul, păstrăvul de apa dulce si crevetii sunt considerate sărace în mercur și bogate în DHA. Alte tipuri de pește și de fructe de mare considerate „alegeri bune” penru copii includ: hamsii, sardine, tilapia, somn, cod, hering, eglefin, merluciu, chefal, merlan, platica, calcan, macrou de Atlantic sau Pacific, calamar, crab, raci, scoici, stridii.

Peștele are o textură moale, poate fi mestecat cu ușurință de copii și se potrivește într-o multitudine de rețete.

Modalități de a prepara peștele:

Oana Alecsa

Nutriționist Dietetician

1. Piure de păstrăv și legume

Acest tip de rețetă se potrivește copiilor încă de la începutul diversificării

Ingrediente: ● 60 g păstrăv ● ½ morcov ● ½ cartof mediu ● 1 linguriță ulei de măsline/avocado am scos untul ● 1 linguriță suc de lămâie bio

Mod de preparare:

1. Păstrăvul se taie bucăți potrivite și se stropește cu suc de lămâie
2. Se fierbe la abur 10-15 min apoi se lasă să se răcească
3. Legumele se spală și se pot pune la fiert la abur cu tot cu coajă. Se curăță coaja după răcire.
4. Se pasează cu un blender vertical până obțineți un piure de consistența potrivită. Dacă mai este nevoie de lichid pentru o consistență mai moale, adăugați lapte matern sau lapte din formulă, astfel creșteți valoarea nutrițională a preparatului.

Alte sugestii de prezentare: – Dacă, copilul poate gestiona o textură cu bucățele, ingredientele se pot strivi cu o furculiță – Dacă, copilul preferă să mănânce singur se oferă tip bastonașe sau bucăți pe care să exerseze prinderea tip pensetă . Cartoful și morcovul se pot oferi dați prin răzătoare.

Alte combinații. Somon/păstrăv/cod, ardei roșu, morcov și roșii (+ 1 linguriță ulei, ½ linguriță suc de lămâie). Somon cu brocoli (+ 5 g unt, ½ suc de lămâie) Somon, cartof dulce și spanac (½ linguriță suc de lămâie, 1 linguriță pește) Dacă doriți să faceți piure din combinațiile de mai sus folosiți 1 parte (30-60 g pește) și 2 părți legume fierte la abur sau coapte în cuptor (60-120 g).

2. Chifteluțe/bastonase din somon la cuptor

Ingrediente ● 250 g fileu de somon (tocat în robot) ● 1 ceapă mică (tocată) ● 2-3 căței de usturoi (zdrobiți) ● 1-2 lingurițe de griș de grâu ● 50 g pesmet ● 1 ou bătut ● 1 linguriță condimente pentru pește sau Adio sare ● 1 lg ulei de măsline

Instrucțiuni
1. Se toacă pe rând în robotul de bucătărie peștele apoi ceapa cu usturoiul. Oul se bate cu telul într-un bol.
2. Într-un bol mai larg se pun pe rând ingredientele din rețetă și se amestecă pentru a forma compoziția pentru chifteluțe. Se lasă compoziția la frigider 10-15 min.
3. Se preîncălzește cuptorul la 170 C. Se unge o tava de copt sau o tigaie din fontă cu puțin ulei. Se formează chiftelutele și se pun în tava de copt/tigae.
4. Se coc chiftelutele timp de 15 min sau până se rumenesc deasupra.
5. Daca doriti sa le oferiti din chifteluțe si copiilor mai mici de 2 ani, salvați o parte din compoziție înainte de a adăuga sare. Apoi le puteți coace sau le puteți fierbe în aparatul de aburi 15 minute.

Alte sugestii de prezentare: Dacă, copilul are abilitati si preferă să mănânce singur se oferă tip bastonașe sau bucăți.

3. Doradă la cuptor

Ingrediente ● 600 g doradă (2 pești) ● 2 lingură ulei de măsline ● 1 linguriță cimbru ● 5-6 căței de usturoi ● 2 linguri făină de mălai ● sare- piper ● 2-3 linguri suc de lămâie bio

Instrucțiuni
1. Se curăță peștele de solzi, se eviscerează. Se spală apoi se tamponează cu un șervet de hârtie pentru a absorbi excesul de apă.
2. Se crestează peștele pe ambele părți și se condimentează cu cimbru, usturoi tocat, sare, piper, suc de lămâie și ulei de măsline. Se întind bine toate ingredientele pe suprafața peștelui, inclusiv în zonele crestate. La sfârșit se adaugă făina de porumb (pentru a obține o crustă mai crocantă.
3. Se lasă peștele la marinat în frigider, între 30 minute și câteva ore.
4. Se preîncălzește cuptorul la o temperatură de 170 C. Se pune peștele într-o tavă și se acoperă cu foaie de copt până se pătrunde (30 min). Apoi se înlătură foaie de copt și se mai lasă 10-15 min, până capătă o culoare aurie.
5. Asigurați-vă că peștele oferit copiilor nu are spini. Peștele îl puteți face piure/pastă cu alte legume sau se servește mărunțit, adaptat vârstei copilului.

4. Bastonașe din pește

Ingrediente: ● 500g pește alb ferm, cum ar fi codul ● 200g făină albă ● 3 ouă bătute ● 100g migdale măcinate ● 100g pesmet (de casă sau cumpărat) ● 2 linguri de ulei de măsline ● sare, piper sau condimente fără sare.

Instrucțiuni:
1. Puneți făina și migdalele măcinate într-un castron
2. Într-un castron separat se bat ouăle ușor
3. Tăiați peștele fâșii tip ”finger food” (de dimensiunea degetului arătător), apoi se adaugă sarea și piperul. Se omite acest pas dacă gătiți rețeta pentru copii
4. Rulați peștele în ou până este complet acoperit și apoi prin mixul de făină și migdale măcinate
5. Într-o tavă puneți hârtie de copt, ungeți suprafața acesteia cu ulei și așezați bastonașele, ușor spațiate.
6. Se stropesc bastonașele din pește cu puțin ulei de măsline și se coc câte 7-8 minute pe fiecare parte (170-180 ℃) până devin crocante și aurii.
7. Se servesc alături de legume fierte la abur, piure de cartofi sau orez fiert.
8. Migdalele aduc un plus de calorii acestei rețete. Această rețetă se potrivește copiilor care au un apetit scăzut (pentru aportul de calorii).

Bibliografie

https://papafaragriji.ro/retete/dorada-la-cuptor/ https://papafaragriji.ro/retete/chiftele-din-somon-la-cuptor/

Bibliografie:

1.Aaron S. Bernstein. Fish, Shellfish, and Children’s Health: An Assessment of Benefits, Risks, and Sustainability. Pediatrics June 2019, 143 (6) https://pediatrics.aappublications.org/content/143/6/e20190999#T2

2. HealthyChildren. Healthy Fish Choices for Kids. Last Updated 5/20/2019 Source Council on Environmental Health ( American Academy of Pediatrics) https://ec.europa.eu/food/sites/food/files/safety/docs/cs_contaminants_catalogue_information_note_mercury-fish_21-04-2008.pdf

Dietary Guidelines for Americans 2020-2025 https://www.dietaryguidelines.gov/

1 comentariu. Leave new

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Fill out this field
Fill out this field
Te rog introdu o adresă de email validă.
You need to agree with the terms to proceed

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Meniu