Evaluare psiho-logopedică

Logopedia ca specialitate terapeutico-medicală vine în completarea celorlalte specialități și poate trata cu succes dificultățile alimentare la copii (și nu numai) ce au multiple cauze printre care: abilități oro-motorii deficitare, sensibilitate oro-facială, dificultăți de masticație și deglutiție.

Psihologia se îmbină foarte bine cu terapia logopedică aducând un plus de cunoaștere în ceea ce privește  sfera emoțională și socială, prin relația adult- copil și comportamentul celor implicați în relație.

În cadrul evaluării psiho-logopedice aceste informații sunt colectate prin discuții cu părinții dar și prin vizionarea unor materiale video (filmări de la părinți sau filmări specifice).

Informațiile furnizate de către părinți cu privire la dificultățile cu care se confruntă, detalii despre istoricul medical, informații despre creșterea și dezvoltarea copilului de la naștere până în prezent sunt foarte importante în procesul de evaluare.

Materialul video inițial poate conține ceea ce consider părintele că este necesar ca specialistul să observe, ce îi îngrijorează cu privire la dezvoltarea copilului. Filmarea nu trebuie să depășească 30 de minute.

În cazuri complexe sunt solicitate informații suplimentare prin completarea unor chestionare, observarea de către părinte a unor comportamente/ abilități ale copilului, realizarea unor materiale video specifice, în funcție de solicitarea logopedului.

Părintelui i se poate cere să filmeze (în funcție de problematica discutată anterior):

  • Aspecte ale feței, limbii, buzelor și interiorul gurii (pentru evaluarea orofacială)
  • Momentele când copilul mănâncă
  • Joaca ghidată de părinte
  • Joaca liberă a copilului
  • Modalitatea de articulare a unor sunete

Pentru realizarea filmărilor veți primi un ghid despre cum pot fi realizate astfel încât să surprindeți cat mai multe aspecte necesare evaluării.

Situațiile complexe cuprind mai multe tipuri de probleme precum:

  • dificultăți de masticație și deglutiție.
  • deficite anatomo-fiziologice sau de funcționare a elementelor ce compun aparatul fonoarticulator
  • dificultăți de vorbire
  • întârziere în dezvoltarea limbajului
  • dificultăți de limbaj și/ sau pronunție a sunetelor

Consider un avantaj acest mod de evaluare, filmările fiind realizate de către părinte în confortul casei sale, în momentelele și zilele cele mai benefice pentru copil, astfel că  se evită situațiile în care copilul vine în cabinet și nu cooperează din cauze multiple (are o zi proastă, nu este destul de odihnit, nu a mâncat, locația și persoana îi sunt necunoscute).

Georgiana Trancau

Meniu